Jos et näe viestiä, klikkaa tästä
 

Tässä uutiskirjeessä

  • itSMF vuosikonferenssi
  • Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijoiden opinnäytetyö
  • Turun roadshow –tapahtuma 19.5.
  • Kuopion roadshow –tapahtuma 23.5.
  • Toukokuun aamiaisseminaari 27.5.
 

Vielä tämän viikon ajan ehdit hakea vuosikonferenssin puhujaksi!

itSMF vuosikonferenssi keskittyy tänä vuonna olennaiseen. Haemme mielenkiintoisia elävän elämän tarinoita siitä, mikä on organisaatioille kaikkein keskeisintä IT-palvelunhallinnassa. Ehdota oma tarinasi osaksi itSMF-vuosikonferenssin ohjelmaa. Jaa kokemuksesi tai organisaatiosi parhaat käytännöt sekä onnistumiset muille itSMF-kollegoille. Nopeimmat ehtivät vielä mukaan - lue lisää ja lataa puhujakutsu täältä! »

itSMF Finlandin 13. vuosikonferenssi järjestetään 10. marraskuuta 2016 Crowne Plazassa teemalla Focus.

 

SDE SIG ja Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijat ovat tutkineet service desk –alueen trendejä

itSMF Finlandin SDE eli Service Desk Evolution SIG on selvitellyt service desk -alueen trendejä vuoden 2014 alusta alkaen. Pidimme aiheesta aamiaisseminaaripuheenvuoron toukokuussa 2014 ja esityksen vuosikonferenssissa syksyllä 2014. Voit tutustua ryhmään ja sen tuotoksiin sivuillamme http://itsmf.fi/sde-sig

SDE-ryhmä halusi saada tarkempaa tietoa mm. siitä, miten suomalaiset jäsenorganisaatiot seuraavat alan erilaisia muutostrendejä, millainen vaikutus niillä on service deskien pidemmän tähtäimen suunnittelussa, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia nähdään, ja millaisena service desk -ammattilaiset näkevät alan kehityksen yleensä sekä oman organisaationsa että koko palvelualan näkökulmasta. SDE-ryhmä päätti teettää aiheesta opinnäytetyön, ja tekijöiksi valikoituivat keväällä 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijat Aarni Kekkonen ja Samuel Arasmo.

Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa itSMF:n jäsenorganisaatioille tietoa alueen muutostrendeistä oman service deskin kehittämiseksi. Opinnäytetyötä varten haastateltiin useita eri yrityksissä työskenteleviä alan ammattilaisia, joiden näkemysten perusteella eri trendien ominaisuudet kerättiin yhteen sekä laadittiin service deskien kehityksen roadmap, eli millaisena organisaatioiden edustajat näkevät eri trendien toteutumisaikataulun.

Opinnäytetyö tullaan julkaisemaan Theseus-tietokannassa https://www.theseus.fi/. Voit lukea Aarnin ja Samuelin tiivistelmän keskeisistä havainnoista täällä:  itSMF artikkeli_trendit2016 . itSMF:n kevään viimeinen aamiaisseminaari pidetään Scandic Simonkentässä perjantaina 27.5. Aarni ja Samuel kertovat silloin työnsä tuloksista.

Suuri kiitos kaikille, jotka ovat auttaneet opiskelijoita opinnäytetyön tekemisessä! Kiitos myös Metropolia Ammattikorkeakoululle, Nina Hellmannille, Aarnille ja Samuelille SDE SIGin puolesta!

 

Turun roadshow –tapahtuma 19.5.

Vielä ehdit ilmoittautua Turussa torstaina 19.5. klo 13-16 pidettävään roadshow-tapahtumaan, joka pidetään seminaaritilassa B2035 ICT-talo, Joukahaisenkatu 3-5. Aiheena on sopimuksenhallintaa ja ITSM-asiaa akateemisin silmin. Katso ohjelma ja ilmoittaudu http://itsmf.fi/tapahtumat/roadshow-tapahtuma-turku/.

 

Kuopion roadshow –tapahtuma 23.5.

Itä-Suomen Yliopistossa on käynnissä MARS-hanke (Management Roadmap for Service Innovation and Excellence), jonka tavoitteena on lisätä palvelujohtamisen ja palveluinnovoinnin osaamisen avulla tuottavuutta ja työhyvinvointia Pohjois-Savon alueen palveluorganisaatioissa.

MARS-hanke liittyy Itä-Suomen yliopiston uudessa strategiassa digitaaliseen kulttuuriin liittyvään tutkimukseen. Digitalisoituneessa yhteiskunnassa helppokäyttöisillä ja luotettavilla IT-palveluilla on merkittävä rooli liiketoimintapalveluiden taustalla. IT-palveluiden tuottamiseksi tarvitaan osaavaa ja motivoitunutta palveluhenkilöstöä, vakaata palveluinfrastruktuuria ja tehokkaita IT-palvelunhallintaprosesseja. Itä-Suomen yliopiston IT-palvelunhallintatutkimuksen tavoitteena on tuottaa uutta helposti sovellettavaa tietoa ja osaamista yritysten IT-palveluiden ja IT-palvelunhallintaprosessien kehittämisen tueksi. MARS-hankkeen tavoitteena on tutkia asiakaslähtöisten palveluiden hallintaa ja palveluiden taustalla olevia prosesseja eri toimialojen palvelunhallinnan asiayhteydessä. Lisäksi hankkeessa sovelletaan asiakaskeskeistä lähestymistapaa ennakoivaan palvelunhallintaan ja palveluihin liittyvän asiakastuen kehittämiseen.

Hanketta rahoittaa Pohjois-Savon ELY-keskus, Euroopan sosiaalirahasto ja Pohjois-Savon alueen yritykset ja organisaatiot. Hankkeen aikataulu on 1.1.2016-31.12.2017. Lisätietoja saat tämän linkin kautta: http://www.uef.fi/fi/web/mars

MARS-hankkeen ensimmäinen seminaari järjestetään  Kuopiossa ma 23.5.2016 klo 9:00-13:30 paikkana Technopolis, Microkatu 1, Sali E16-E17. Teemana on 'Change in the Air' kattaen eri tyyppisten palvelunhallintaprosessien parantamisen ja parantamiseen liittyvien haasteiden tunnistamisen sekä ratkomisen. Käy katsomassa tapahtuman tarkempi ohjelma ja ilmoittaudu http://itsmf.fi/tapahtumat/roadshow-tapahtuma-kuopio/.

 

Toukokuun aamiaisseminaarin 27.5. aiheena service desk –alueen trendit ja kehittäminen

Kevään viimeinen aamiaisseminaari pidetään Scandic Simonkentässä perjantaina 27.5. klo 9-11:30. Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijat Aarni kekkonen ja Samuel Arasmo kertovat silloin opinnäytetyönsä ’Future trends of service desk’ tuloksista. Toisena puheenvuorona kuulemme Tiedon Lead Product Manager Eija Laamasen näkemyksiä mm. SIAMista ja service deskin roolista. Ohjelma ja ilmoittautumislinkki löytyvät sivuiltamme http://itsmf.fi/tapahtumat/aamiaisseminaari-toukokuu/.